Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.
Telefonní spojení Mateřská škola Ronov nad Doubravou

PŘEDSTAVUJEME TŘÍDU BERUŠKY
• Třídu Berušky navštěvují děti ve věku od 5 do 7 let
• Pracujeme podle školního vzdělávacího programu „Rok v kruhu“.
• Ve třídním vzdělávacím programu postupně naplňujeme dílčí vzdělávací cíle z jednotlivých
vzdělávacích oblastí prostřednictvím vzdělávací nabídky a snažíme se vést děti ke konkretizovaným
očekávaným výstupům.
• Naším záměrem je zkoumat individualitu dítěte, zdokonalovat organizaci práce tak, aby činnosti dětí
probíhaly klidně a nenásilně. Zároveň se snažíme, aby byly děti co nejlépe připraveny pro vstup do
základní školy.
• Vzdělávání je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, vyváženým poměrem spontánních a
řízených aktivit. Dítě je vzděláváno stále a průběžně, učitelka je s ním neustále v interakci a v situacích,
které jsou přirozené (volná hra, řešení konfliktu, stravování apod.) má prostor k jeho dalšímu posunu a
vzdělávání. Tato interakce přirozeně probíhá jak s jednotlivci, tak se skupinou dětí i celou třídou
• Personálně třídy zajišťují – ředitelka školy a dvě učitelky, školní asistent
• Spolupráce s rodiči
– průběžný dialog o dítěti, jeho dospívání, rozvoji a učení, logopedické péči a prevenci
– setkávání s rodiči na společných akcích mateřské školy
– průběžné informace na nástěnce třídy – např. práce dětí nebo formou emailu každému zák. zástupci
– pololetní hodnocení dítěte dle jednotlivých oblastí, doporučení mateřské školy k nástupu do školy,
rozvoji individuálních oblastí dítěte či konzultace s PPP, SPC ohledně OŠD
• Příprava na školu
– rozvoj gramotností nabídkou činností v průběhu roku. Protože v současné společnosti, označované jako
„učící se společnost“ nebo společnost znalostí se tento pojem rozšiřuje nejen na předčtenářskou a
předmatematickou, snažíme se gramotnost zahrnout i do dalších oblastí lidské činnosti. Naším cílem je
probudit u dítěte vnitřní motivaci pro objevování a získávání znalostí a pro osvojování činností.
Rozvíjíme gramotnost:
1. Tělesnou (biologická oblast)
2. Kulturní – předčtenářská gramotnost (jazyk a řeč), IT gramotnost (média), předmatematická gramotnost,
sociální gramotnost (já, dítě a ten druhý, dítě a společnost)
3. Přírodní (environmentální oblast)
• Práce s dětmi s OŠD
– individuální práce dle doporučení PPP, zápis do záznamových archů pro děti v posledním roce
docházky – průběžné vyhodnocování výchovně vzdělávací práce průběžná konzultace s rodiči

Rytmus dne třídy „BERUŠKY“
7:00 – 9:15
Scházení dětí (do 7:45 hodin z důvodu individuální práce s dítětem – příprava
na školu), spontánní činnosti dle potřeb dětí s činnostmi řízenými učitelkou,
ranní kruh, denní cvičení, hygiena, přesnídávka
9:15 – 11:45 Řízené činnosti, pobyt venku
11:45 –12:30 Hygiena, oběd, příprava na odpočinek, vyzvedávání dětí
12:30 –15:00
Odpolední odpočinek, klidové činnosti, svačina, spontánní činnosti dle zájmu
dětí, pohybové aktivity ve třídě či na zahradě, zájmové činnosti, vyzvedávání
dětí
• Děti se scházejí v 6:00 hodin na třídě „KYTIČKY“, v 7:00 hodin se rozcházejí na třídy Sluníčka a
Berušky. V 15:00 se děti spojují na třídě „KYTIČKY“ nebo se rozcházejí na kroužky. Na kroužek má
osoba, která ho vede, Zmocnění k vyzvedávání dítěte z MŠ jinou osobou. Po skončení kroužku jsou
děti pověřenou osobou dovedeny na třídu „KYTIČKY“, kde si je převezmou zákonní zástupci.
• Časové údaje jsou orientační, v průběhu dne je možno přizpůsobit organizaci činností dětí jejich
potřebám a aktuální situaci. Zachovány zůstávají vždy přiměřené intervaly mezi jídly, dostatečný pobyt
venku.
• Režim dne může být upraven pro každou třídu dětí zvlášť, podle programu a aktuálních potřeb dětí.
• Od příchodu dětí do MŠ probíhají individuální a skupinové činnosti dětí, podle zájmu. Při tom je dbáno
na soukromí dětí, pokud projeví potřebu samostatné práce, nebo pobytu v klidovém prostředí mimo
společné akce, je jim to umožněno. Dětem v období adaptace je umožněn individuální režim.
• Didakticky cílené individuální, spontánní a řízené činnosti vedené učitelkou probíhají v průběhu celého
dne, vycházejí ze zájmu a potřeb dětí. Pobyt venku je přizpůsoben podle počasí přibližně 2 hodiny.
V zimě je pobyt omezen při nepřízni počasí (vítr, mlha, znečištěné ovzduší, nebo teploty pod – 10stupňů
C.) V letních měsících se aktivity přesouvají ven s využitím zahrady a vycházek v přírodě.
• Po obědě je vymezena doba na odpočinek (spánek). Děti nejsou do spánku nuceny, jsou respektovány
jejich biologické potřeby. Mohou jen odpočívat. Odpočinek je součástí režimu dne. Učitelka respektuje
individuální potřeby dětí.
• Stanovený základní režim může být upraven v případě, že to vyplývá ze školního vzdělávacího
programu, pořádání výletů, exkurzí, návštěv kulturních zařízení, besídek, dětských dnů a podobných
akcí. Rámcový režim dne je postaven na stabilním časovém rozpětí jídel v tříhodinovém intervalu.
Mezidobí, lze upravit podle individuálních potřeb a zájmů dětí.
• Říkanka na svolání do ranního kruhu
VELKÉ KOLO
Velké kolo uděláme, za ruce se pochytáme.
Velké kolo uděláme, na nikoho nečekáme.
Kdo si s námi nechce hrát, ten není náš kamarád.
• Říkanka na přání k narozeninám
Dnes je den, kdy jdem ti přát,
ať tě každý má moc rád,
ať ti úsměv v tváři září,
Na co sáhneš, ať se daří.
A ve školce úspěch velký,
přejí paní učitelky.
• Říkanka na přivítání v ranním kruhu
Pondělí
„Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je pondělí – co nám týden nadělí?“
Úterý
„Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je úterý – co nám dnešek nadělí?“
Středa
„Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je středa – co budeme dnes dělat?.“
Čtvrtek
„Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je čtvrtek – týden skoro utekl.“
Pátek
„Dobré jitro, dobrý den, usmívej se stále jen. Dnešní den je pátek – máme všichni svátek.“
RITUÁLY
• PRAVIDELNÝ RITUÁL VÍTÁNÍ A LOUČENÍ = PODÁNÍ RUKY
• RITUÁL PRAVIDELNÝCH ČINNOSTÍ: HYGIENY, STRAVOVÁNÍ
• RITUÁL ODPOČINKU
• RITUÁL SPOLEČNÝCH PROŽITKŮ DĚTÍ: SLAVNOSTI
• RITUÁL KOMUNITNÍHO KRUHU
• RITUÁL NAROZENIN
SPOLEČNÁ PRAVIDLA CHOVÁNÍ V MŠ
Šnečkové pravidlo
Pozor děti na úraz, ve třídě je hodně nás.
Proto nožky neběhají, pomalu zde chodívají.
Pusinkové pravidlo
Pár kouzelných slovíček Pusinka by se zlobila,
při sobě vždy nosím, kdyby škaredě mluvila.
nashledanou, dobrý den, Raději se usmívá
děkuji a prosím. a jen hezky povídá.
Srdíčkové pravidlo
Ve třídě se máme rádi a jsme velcí kamarádi.
Hračky si vždy půjčujeme, se všemi se zasmějeme.
Hračkové pravidlo
Když si hračky roztahám, na místo je vždycky dám.
Hračky se pak usmívají, když pořádek kolem mají.
Talířkové pravidlo
Ke stolu si sedneme, už se ani nehneme.
Záda pěkně narovnáme, na kolínka ruce dáme.
Popřejem si dobrou chuť a už nikdo ani muk!
Kapičkové pravidlo
Voda a mýdlo jsou kamarádi, umyjí nám ruce rádi.
Vodou ale neplýtváme, pouštíme jen tehdy, když máme.
Odpočinkové pravidlo
Když na postýlce ležíme, společně se ztišíme.
Spánek je tu pro naše zdravíčko, veselou mysl a šikovné tělíčko.