Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.
Telefonní spojení Mateřská škola Ronov nad Doubravou

CHARAKTERISTIKA ODDĚLENÍ „ KYTIČKY „

Oddělení „ Kytičky“ navštěvují děti ve věkové skupině od 2 do 4 let. Konkrétní cíle a
vzdělávací nabídka proto vychází z přirozených dětských potřeb vztahujících se k tomuto
věkovému období.
Našim cílem je, aby se děti během docházky na toto oddělení plně adaptovaly na život
v kolektivu mateřské školy. Postupně se seznamují a osvojují si pravidla chování ve skupině
dětí. Rozvíjíme v dětech lásku, důvěru, úctu a empatii mezi dětmi a učiteli, stanovíme
pravidla vzájemného soužití, učíme děti dodržovat zavedené rituály. Vedeme děti postupně
ke stále větší samostatnosti a tím posilujeme pocit zdravého sebevědomí, povzbuzujeme je
k dalšímu poznávání a učení.
Pracujeme podle školního vzdělávacího programu „ Rok v kruhu“ a témat rozpracovaných do
integrovaných bloků. Z těchto integrovaných bloků vychází třídní vzdělávací program
oddělení „ Kytičky „. Hlavními tématy našeho TVP jsou tradice a zvyky v jednotlivých ročních
obdobích se zřetelem na pohádky, které lze vázat do integrovaných bloků.
První dětské pohádky provází děti od nejútlejšího dětství, proto nám mohou pomoci
k přístupnější a přirozenější adaptaci dětí na prostředí MŠ. Prostřednictvím pohádkových
příběhů chceme dětem pomoci ke snadnější komunikaci s ostatními dětmi a dospělými.
Pomocí pohádkových příběhů a postav probouzíme v dětech citový vztah k lidem,
k výtvorům lidské práce, k živé i neživé přírodě, pěstujeme porozumění a přátelství.
V letošním školním roce dochází na naše oddělení chlapec s přiznaným podpůrným
opatřením čtvrtého stupně s asistentem pedagoga, který pomáhá pedagogickým
pracovníkům při organizaci a realizaci vzdělávání, podporuje samostatnost a aktivní zapojení
žáka. Byl vypracovaný individuální vzdělávací plán, který vychází ze ŠVP a TVP a je pravidelně
vyhodnocováno jeho naplňování. Je naším cílem, aby byl tento chlapec přijímán do kolektivu
dětí na oddělení bez předsudků, zapojován do všech společných činností a aktivit s ohledem
na jeho schopnosti a možnosti.

Rytmus dne oddělení „KYTIČKY“

6:00 – 8:30 Scházení dětí, spontánní činnosti dle potřeb dětí s činnostmi řízenými

učitelkou, ranní kruh, denní cvičení, hygiena

8:30 – 9:00 Svačina

9:00– 9:30 Řízené činnosti

9:30 – 11:30 Pobyt venku

11:30 – 12:15 Hygiena, oběd, příprava na odpočinek, vyzvedávání dětí

12:15 – 14:00 Odpolední odpočinek, klidové činnosti

14:00 – 16:00 Odpolední svačina, spontánní činnosti dle zájmu dětí, pohybové aktivity

ve třídě či na zahradě, zájmové činnosti (kroužky), vyzvedávání dětí

 


Děti se scházejí v 6:00 hodin na oddělení „KYTIČKY“, v 7:00 hodin se rozcházejí na

oddělení Sluníčka a Berušky. V 15:00 se děti spojují na odddělení „KYTIČKY“ nebo se

rozcházejí na kroužek a nadstandartní aktivity. Po jejich skončení je učitelka dovede na

oddělení „KYTIČKY“.

 


Časový rozvrh je vždy možno přizpůsobit režimu na jednotlivých odděleních.


RITUÁLY  TŘÍDY  –  ODDĚLENÍ  „ KYTIČKA“

 RANNÍ  CHVILKA

  • přivítání s dětmi podáním ruky, individuální rozhovor – aktuální téma
  • nabídka hračky, činnosti, většinou je nutná pomoc s výběrem, s podáním hračky z police
  • společný úklid hraček

RANNÍ  KRUH

Uvítací říkanka

Dobré ráno milé děti

je nás tady jako smetí.

Budeme si spolu hrát,

cvičit, zpívat, tancovat.

 

  • děti sedí na koberci opřené o dřevěnou ochranu topení
  • vyprávění o dění v MŠ toho dne, opakování tématického bloku, říkanek, písní
  • události z domova, ranní počasí
  • zařazujeme logopedické chvilky
  • pravidla vzájemného soužití – řešení případných konfliktů se všemi dětmi a s pomocí „dětských obličejů“ a vždy s maňáskem medvídka

 

HYGIENA

  • po ranním cvičení si děti s pomocí učitelky vyhrnují rukávy, krátké zklidnění pomocí říkanky nebo písně a odchod do umývárny
  • pomoc dětem s úpravou zevnějšku, některé děti si neumí pustit vodu, je nutná pomoc
  • děti stojí v řadě u umyvadel, zklidnění pomocí písní…

 

RANNÍ SVAČINA

  • děti odchází z umývárny a řadí se u stolečku se svačinou
  • obsluhují se většinou samostatně, vybírají si z poloviny nebo čtvrtky chleba
  • přidávají samostatně, o pití požádají u stolečku a doléváme

 

POBYT VENKU

  • před odchodem do šatny děti pijí čaj – postupně děti od jednotlivých stolečků, určí učitelka
  • pomoc s oblékáním
  • před odchodem ven vybíráme děti, které si obléknou reflexní vestu a jdou v první a v poslední dvojici

 

OBĚD

  • děti odnáší talíř od polévky a přináší si druhý chod samostatně
  • čistit zuby začínáme až později po zvládnutí organizace stolování / listopad, prosinec /
  • ve 12 hodin učitelka otvírá oddělení

 

UKLÁDÁNÍ K ODPOLEDNÍMU ODPOČINKU

  • děti si přináší od stolečku židli ke svému lehátku
  • vedeme je postupně k co největší samostatnosti při svlékání oblečení a oblékání pyžama
  • poslech pohádky, odpočinek dětí