CHARAKTERISTIKA ODDĚLENÍ „ KYTIČKY „
Třídu „KYTIČKY“ navštěvují děti ve věkové skupině od 2 do 4 let. Konkrétní cíle a vzdělávací
nabídka proto vychází z přirozených dětských potřeb vztahujících se k tomuto věkovému
období.
Našim cílem je, aby se děti během docházky v této třídě plně adaptovaly na život v kolektivu
mateřské školy. Postupně se seznamují a osvojují si pravidla chování ve skupině dětí.
Rozvíjíme v dětech lásku, důvěru, úctu a empatii mezi dětmi a učiteli, stanovíme pravidla
vzájemného soužití, učíme děti dodržovat zavedené rituály. Vedeme děti postupně ke stále
větší samostatnosti a tím posilujeme pocit zdravého sebevědomí, povzbuzujeme je k dalšímu
poznávání a učení.
Pracujeme podle školního vzdělávacího programu „ Rok v kruhu“ a témat rozpracovaných do
integrovaných bloků. Z těchto integrovaných bloků vychází třídní vzdělávací program třídy
„ Kytičky„. Hlavními tématy našeho TVP jsou tradice a zvyky v jednotlivých ročních obdobích
se zřetelem na pohádky, které lze vázat do integrovaných bloků.
První dětské pohádky provází děti od nejútlejšího dětství, proto nám mohou pomoci
k přístupnější a přirozenější adaptaci dětí na prostředí MŠ. Prostřednictvím pohádkových
příběhů chceme dětem pomoci ke snadnější komunikaci s ostatními dětmi a dospělými.
Pomocí pohádkových příběhů a postav probouzíme v dětech citový vztah k lidem,
k výtvorům lidské práce, k živé i neživé přírodě, pěstujeme porozumění a přátelství.
O VAŠE DĚTI BUDOU V LETOŠNÍM ŠKOLNÍM ROCE PEČOVAT:
Paní učitelky: Jana Ševčíková
Jana Valentová, DiS.
Paní uklízečka: Růžena Vančurová
Paní kuchařka: Pavlína Čevelová
Rytmus dne oddělení „KYTIČKY“
6:00 – 8:30 Scházení dětí, spontánní činnosti dle potřeb dětí s činnostmi řízenými
učitelkou, ranní kruh, denní cvičení, hygiena
8:30 – 9:00 Svačina
9:00– 9:30 Řízené činnosti
9:30 – 11:30 Pobyt venku
11:30 – 12:15 Hygiena, oběd, příprava na odpočinek, vyzvedávání dětí
12:15 – 14:00 Odpolední odpočinek, klidové činnosti
14:00 – 16:00 Odpolední svačina, spontánní činnosti dle zájmu dětí, pohybové aktivity
ve třídě či na zahradě, zájmové činnosti (kroužky), vyzvedávání dětí
Děti se scházejí v 6:00 hodin na oddělení „KYTIČKY“, v 7:00 hodin se rozcházejí na
oddělení Sluníčka a Berušky. V 15:00 se děti spojují na odddělení „KYTIČKY“ nebo se
rozcházejí na kroužek a nadstandartní aktivity. Po jejich skončení je učitelka dovede na
oddělení „KYTIČKY“.
Časový rozvrh je vždy možno přizpůsobit režimu na jednotlivých odděleních.
RITUÁLY TŘÍDY – ODDĚLENÍ „ KYTIČKA“
RANNÍ CHVILKA
- přivítání s dětmi podáním ruky, individuální rozhovor – aktuální téma
- nabídka hračky, činnosti, většinou je nutná pomoc s výběrem, s podáním hračky z police
- společný úklid hraček
RANNÍ KRUH
Uvítací říkanka
Dobré ráno milé děti
je nás tady jako smetí.
Budeme si spolu hrát,
cvičit, zpívat, tancovat.
- děti sedí na koberci opřené o dřevěnou ochranu topení
- vyprávění o dění v MŠ toho dne, opakování tématického bloku, říkanek, písní
- události z domova, ranní počasí
- zařazujeme logopedické chvilky
- pravidla vzájemného soužití – řešení případných konfliktů se všemi dětmi a s pomocí „dětských obličejů“ a vždy s maňáskem medvídka
HYGIENA
- po ranním cvičení si děti s pomocí učitelky vyhrnují rukávy, krátké zklidnění pomocí říkanky nebo písně a odchod do umývárny
- pomoc dětem s úpravou zevnějšku, některé děti si neumí pustit vodu, je nutná pomoc
- děti stojí v řadě u umyvadel, zklidnění pomocí písní…
RANNÍ SVAČINA
- děti odchází z umývárny a řadí se u stolečku se svačinou
- obsluhují se většinou samostatně, vybírají si z poloviny nebo čtvrtky chleba
- přidávají samostatně, o pití požádají u stolečku a doléváme
POBYT VENKU
- před odchodem do šatny děti pijí čaj – postupně děti od jednotlivých stolečků, určí učitelka
- pomoc s oblékáním
- před odchodem ven vybíráme děti, které si obléknou reflexní vestu a jdou v první a v poslední dvojici
OBĚD
- děti odnáší talíř od polévky a přináší si druhý chod samostatně
- čistit zuby začínáme až později po zvládnutí organizace stolování / listopad, prosinec /
- ve 12 hodin učitelka otvírá oddělení
UKLÁDÁNÍ K ODPOLEDNÍMU ODPOČINKU
- děti si přináší od stolečku židli ke svému lehátku
- vedeme je postupně k co největší samostatnosti při svlékání oblečení a oblékání pyžama
- poslech pohádky, odpočinek dětí