- Nastal podzimní čas – podzim přichází, vlaštovky odlétají
Podíváme si o stěhovavých ptácích, kam a kdy odlétají, hledáme důvody. Učíme se písničku Vlaštovičko leť
Vlaštovičko leť, už je na tě čas,
listí žloutne, poletuje,
po strništích vítr duje,
bude brzy mráz.
Opakujeme v ranním kruhu – znaky podzimu, roční období, dny v týdnu. Hrajeme si a cvičíme s kaštany a ořechy.
- Není drak jako drak
Co je dračí počasí? Budou draci létat na naší Drakiádě? Kdo nás tam navštíví? To vše se dozvíme v tomto tématickém celku.
Budeme si povídat o lidských náladách, jak se mění – kdo se mračí a kdo se směje – jako ten náš drak Mrak. Že vše není tak, jak vypadá a vše se může změnit. Budeme se učit básničku a písničku o draku.
Ranní kruh:
- navazování poznatků z předcházejícího tématu o podzimním počasí, větru
- využívání her a činnosti, písní na téma vítr
- vedeme děti k uvědomění si souvislosti – větrné počasí + pouštění draků
- odhalujeme význam rčení „počasí je na draka“
- Dračí počasí = počasí je na draka
- Dračí pohledy = rozhovor s dětmi o povaze člověka, úsměvu a breku, pocitu štěstí a smutku = protiklady
Dopolední činnost – Řízená činnost:
Pracovní listy:
- Dračí rošťáci
- Není drak jako drak1, 2 – homonyma – hledání slov stejného významu
- HV – Vyletěl si pyšný drak
Vyletěl si pyšný drak,
vyletěl až do oblak.
Z vysoka se dívá na svět,
strašil by a neví jak.
Rozhlíží se do všech stran,
náhle spatřil hejno vran.
Ale vrány se mu smály,
že je ještě malý pán.
Do šíře a do dáli
nikde se ho nebáli.
Pro ty zuby papírové
ještě se mu vysmáli.
- VV – Dračí rodina – malujeme a vyrábíme draky – špejle nebo špagety – porovnávání krátká X dlouhá, nalepení na čtvrtku, domalování draka a provázku – na něj nalepení mašliček z těstovin
Pobyt venku – plánované akce:
- Drakiáda se základní školou (první třída)
Zdravotní cvičení, pohybové hry:
- Dračí silnice – děti běhají s dráčkem v ruce v rytmu bubínku, orientují se podle povelů nahoru, dolů,…podle věku dětí a prostředí přidáváme další směry
- Dračí slalom – s dráčkem v ruce děti probíhají slalom, opičí dráhu
- Dračí honička – tradiční honička se stužkou za kalhotami
- Dračí kolo kolo mlýnský – děti si stoupnou do kruhu a chytnou se za stužky (každé dítě drží v ruce dvě stužky, jejichž druhý konec drží jejich sousedi. Hrajeme kolo, kolo, nesmí spadnout žádná stužka, měníme rychlost, směr, někdy jsou ruce vysoko, někdy nízko.
- Podzim klepe na dveře, ve strakaté zástěře.
Jakou barvu má podzim?
/popis obrázků s podzimní tématikou/
Dárky královny přírody
/lepení barevných listů – strom/
O veliké řepě – PL,veršovaná pohádka,dramatizace
/první,poslední,před,za/
Tiše, tiše, ježek spí – básen
Na houbaře – pohybová hra
- Svatý Martin přijede na bílém koni
Svatý Martin přijíždí na bílém koni
Nabídka možných činností k hudebním hrám se slovy: Jak zní zimní pranostika o ….? Následuje:
- vyprávění si příběhu o sv. Martinovi,
- rytmizace slov ze zimní pranostiky,
- rytmická deklamace
- Svatý Martin, Martin – Martínek,
Martin jede (melodie – Pec nám spadla)
Martin jede, Martin jede, má bílého koníka,
Koník cválá, Martin mává a k nám rychle utíká.
Těšíme se na Martina, jeho svátek slavíme,
Brzy už tu bude zima, to přeci všichni víme.
Písnička – Sv. Martin
Už Martin na bílém koni, už zase přijíždí k nám.
Vesele podkůvky zvoní, jede k nám zas bílý Pán.
Posílá ho sv. Petr, ať zimu ohlásí včas,
ze skříně vytáhnem svetr, bude se nám hodit zas.