NA SV. JANA NOC NEBÝVÁ ŽÁDNÁ
KOMPETENCE
Postupovat podle pokynů a instrukcí a dobrat se výsledku
Spontánně vymýšlet nová řešení problémů a situací, hledat různé možnosti a varianty
Vědět, že se lidé dorozumívají jinými jazyky, že je možné se jim naučit
Při setkání s neznámými lidmi či neznámými situacemi se chovat obezřetně
Dbát na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých
KONKRETIZOVANÉ VÝSTUPY
1. Dítě a jeho tělo
Pohybovat se koordinovaně a jistě, a to i v různém přírodním terénu (např. v lese).
Pohybovat se rytmicky, dodržet rytmus.
Zacházet správně s jednoduchými rytmickými a hudebními nástroji (např. bubínek, chřestidla, apod.).
Samostatně se oblékat, svlékat, obouvat se, zapnout knoflíky, zipy
Znát a dodržovat základní pravidla chování na chodníku a na ulici (dávat pozor při přecházení, rozumět světelné signalizaci).
Projevovat bezpečný odstup vůči cizím osobám.
2. Dítě a jeho psychika
Používat jednoduchá souvětí, vyjádřit myšlenku, nápad, popsat situaci, událost, vyjádřit svoje pocity, prožitky.
Znát, že se lidé dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit.
Poznat a najít k sobě slova, která se rýmují.
Správně reagovat na světelné a akustické signály.
Rozlišovat hmatem vlastnosti předmětu (např. strukturu povrchu).
Pamatovat si postup řešení (např. zapamatovat si umístění obrázku na konkrétním místě – Pexeso).
Navrhnout další varianty řešení (co by se stalo, kdyby….).
Experimentovat s výtvarně netradičními materiály.
Rozpoznat některé grafické znaky s abstraktní podobou (např. dopravní značky).
Orientovat se v prostoru podle slovních pokynů.
Rozlišovat roční období – léto.
Chápat, že číslovka označuje počet (např. 5 je prstů na ruce, 5 je kuliček).
Prohlížet si knihy (atlasy, encyklopedie, obrázkové knihy).
Umět kooperovat, dohodnout se s ostatními
Přizpůsobit se společenství, projevovat zájem o spolupráci.
Umět to, co prožívá, vyjádřit slovně, zážitky komentovat obrázky.
3. Dítě a ten druhý
Navazovat kontakty s dospělým / např. nový učitel, z jiného oddělení/
Rozvíjet hru a obohacovat ji
Cítit sounáležitost s ostatními
Nabídnout pomoc
Nepříjemný kontakt a komunikaci dokázat odmítnout
4. Dítě a společnost
Umět se střídat v komunikaci
Pojmenovat povahové vlastnosti
Být schopen přistoupit na jiný názor, porozumět potřebám druhých, přijmout společné návrhy, podřídit se rozhodnutí skupiny a přizpůsobit se společnému programu
V kulturních místech respektovat dohodnutá pravidla /třídní výlet/
5. Dítě a svět
Mít poznatky z nejrůznějších oblastí života a poznání v rozsahu podle toho, s čím se v praxi setkává, co kolem sebe vidí, co prožívá, co mu bylo vysvětleno / např. poznatky o přírodě živé i neživé, o přírodních jevech, o lidech a jejich životě/
Uvědomovat si, že jak svět přírody, tak i svět lidí je na různých částech naší planety různorodý a pestrý a ne vždy šťastný
Mít poznatky o existenci jiných zemí, národů a kultur / znát typické znaky některých významných národů- přírodní podmínky, oblečení, zvyky, kde co roste nebo pěstuje, žijí zvířata apod./
Chápat základní pravidla chování pro chodce
Všímat si změn ve svém okolí / v přírodě /
Uvědomovat si, že člověk a příroda se navzájem ovlivňují
Být citlivý k přírodě
Pranostiky na červen
• Na svatého Jána noc nebývá žádná.
• Na svatého Jána otvírá se létu brána.
• Na svatého Jána jahody do džbána!
• Na svatého Jána bez deště – bude pěkně ještě.
• Na Jana Křtitele skoč do vody směle.
• Když prší na Jana Křtitele, prší pak čtyři neděle.
Svatojánské čarovné koření
Tzv. svatojánské kvítí natrhané na svátek sv. Jana mělo chránit lid i domácí zvířata po celý rok před nemocemi a veškerým zlem. Pokud byste se chtěli vydat pro kouzelnou kytičku – pamatujte, že důležitý je právě počet devět – hledejte tedy devatero kvítí
NABÍZENÉ ČINNOSTI
TÝDEN DĚTSKÉ RADOSTI
• Všechny děti na světě
• Je nám spolu dobře, máme se rádi
• Malujeme pro radost
• MDD- den plný her a soutěží
• Den hraček
BROUČCI
• J. Karafiát, „ Broučci“
• Berušky a broučci z oříšků
• Sluníčko a slunovrat
• Fotografování dětí
• PL, „ Berušky a broučci“
• Výroba dárku pro předškoláky / záložka do knihy/
SV. JAN A SVATOJÁNSKÉ KOŘENÍ
• Bylinky kolem nás, sběr bylinek
• Letní pranostiky, letní práce
• Sušení bylinek / mateřídouška, třezalka, bez, jitrocel, hluchavka, lípa, chrpa, přeslička, pelyněk/
• Obtisk bylinek – práce s barvou
• Den otců, říkanka pro tatínka
• Dárek pro tatínka
• Třídní výlet „ Zvěřinec na statku, Vilémov“
LOUČENÍ S PŘEDŠKOLÁKY
• Svatojánská slavnost, rozloučení s předškoláky
• Od podzimu do léta v MŠ
• Co jsme se naučili v MŠ – o přírodě, o zvířátkách, o lidech
• Barvy léta kolem nás
• Zpíváme si pro radost / opakování /
CESTUJEME NA PRÁZDNINY
• Země plná překvapení- seznámení s dětskou mapou
• Zvířátka celého světa
• Dopravní prostředky: „ Čím cestujeme?“
• Základní pravidla bezpečného chování na ulici
• DH – „ Na barevná auta“
• Těšíme se na prázdniny
DALŠÍ NABÍZENÉ ČINNOSTI
Ranní činnosti:
• Nabídka dětských encyklopedií – okruhy témat: lidé a země, rostliny a zvířata celého světa, cestujeme, dopravní prostředky.
• PL – dopravní tématika, exotická zvířata, grafomotorická cičení,
• Nácvik stříhání
• Dopravní hry, dopravní koberec
Ranní cvičení:
• Chůze, běh, poskoky vpřed a stranou, změny poloh- bubínek, písně, říkanky, hudba
• Zdravotní cvičení motivovaná jednotlivými tématy
• PH – opakování známých poh. her
• V případě pěkného počasí využití školní zahrady k tělovýchovným aktivitám
NABÍDKA ŘÍKANEK, BÁSNÍ A PÍSNÍ
ČERVEN MRÁČEK
Červen má rád květiny, není ale jediný. Kampak letíš mráčku ve svém modrém fráčku.
Se sluníčkem dovádí, tváře vánkem pohladí. Letím pršet na květiny, na růže a kopretiny.
SLUNÍČKO
Sluníčko se probudilo ( z dřepu do stoje, ruce – kruh před tělem)
a paprsky zasvítilo, ( stoj snožmo, ukazováčky ukazují na všechny strany)
SLUNÍČKO
Sluníčko se vyspinkalo, umylo se v ranní rose.
Protáhlo se, zamrkalo, na oblohu pospíchalo.
BROUČEK
Kam se poděl malý brouček?
Rozběhl se na palouček. Honem, honem utíkal, až se z toho zadýchal.
BERUŠKA
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět, leť beruško poznat svět.
Brzy se mi zase vrať, ať já můžu spočítat tvoje tečky na křídlech.
BERUŠKA ( rozcvička)
Nevídáno, neslýcháno, ( zakrýt oči, uši)
že beruška cvičí každé ráno. ( ruce pokrčíme v loktech a narovnáme, 2x každé – na slova)
Nejdřív nohy protahuje, ( natahujeme nohy před sebe )
do výšky se vytahuje, ( na špičkách, ruce vzpažené, snažíme se vytáhnout )
potom ještě dřepy dělá, ( dřep )
ta je pilná jako včela. ( běh na místě )
LÉTO
Naše školka už šla spát, teď si budu doma hrát.
Máme zase prázdniny, budu sbírat maliny.
PŘÁNÍ K ŠERPOVÁNÍ
Vy už nejste malé děti, těšíte se do školy,
dostanete slabikáře, budete dělat úkoly.
S naší milou školičkou pomalu se loučíte
a na tebe velká školo, už se všichni těšíte.
DĚTI ŠLY NA VÝLET
Děti šly na výlet, víte co dělaly?
Na louce u lesa vesele zpívaly.
Po louce běhaly, honily motýly,
velký jim uletěl, malého chytily.