Not seeing a Scroll to Top Button? Go to our FAQ page for more info.
Telefonní spojení Mateřská škola Ronov nad Doubravou

MÁJ, MÁJ, MÁJ,ZELENÁ SE HÁJ

KOMPETENCE
 Učit se hodnotit svoje osobní pokroky, oceňovat výkony druhých.
 Chápat, že vyhýbání se problémům nevede k cíli
 Chápat, že být komunikativní, vstřícný, aktivní je výhodou.
 Dětským způsobem pomáhá slabším, poznává nevhodné chování, vnímá ubližování, agresivitu.
 Mít základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami.

KOKRETIZOVANÉ VÝSTUPY
1. Dítě a jeho tělo
 Doprovázet pohyb zpěvem (např. při pohybových hrách, při chůzi, při rytmických činnostech)
 Házet, chytat míč, užívat různé náčiní a nářadí
 Chovat se přiměřeně a bezpečně ve známém prostředí (např. na školním hřišti, v přírodě, na veřejnosti)
2. Dítě a jeho psychika
 Sledovat a zachytit hlavní myšlenku příběhu, vyslechnutý příběh převyprávět samostatně, věcně správně
 Rozkládat slova na slabiky
 Sluchem rozlišit slova, slabiky
 Uplatňovat postřeh a rychlost
 Vyjádřit vlastní jednoduché pohybové představy (např. vyjádřit pomocí pantomimy konkrétní činnost- co dělá doma maminka, tatínek apod.)
 Pochopit význam některých piktogramů, označení nebezpečí – elektřina, zákaz rozdělávání ohně, koupání, skákání do vody apod.)
 Porovnat a uspořádat předměty dle stanoveného pravidla (např. poznat, co do skupiny nepatří)
 Nechat se získat pro záměrné učení
 Umět se rozhodovat o svých činnostech (samostatně se rozhodovat, co udělat, jak se zachovat)
 Přijímat drobný neúspěch (vnímat ho jako přirozenou skutečnost, že se mu někdy něco nepodaří)
 Rozhodovat sám o sobě (o svém chování)
3. Dítě a ten druhý
 Rozlišovat vhodnost oslovování i tykání a vykání (starší děti)
 Chápat a respektovat názory jiného dítěte, domlouvat se, vyjednávat
 Uvědomit si vztahy mezi lidmi (kamarádství, přátelství, vztahy mezi pohlavími, úcta k rodičům, ke stáří)
4. Dítě a společnost
 Pochopit funkci rodiny a jejich členů
 Projevovat ohleduplnost a zdvořilost k dospělým, vážit si jejich práce i úsilí
 Všímat si kulturních památek kolem sebe (pomník, hrad, zajímavá stavba atd.)
5. Dítě a svět
 Všímat si dění změn ve svém okolí (např. v přírodě), proměny komentovat
 Znát, co je škodlivé a nebezpečné (různé nástrahy a rizika ve spojení s přírodou) i neovlivnitelné – vítr, déšť, záplavy, teplo, sucho
 Uvědomovat si, že člověk a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí

NABÍZENÉ ČINNOSTI
MOJE RODINA
• Pohádka: „ Výlet“, / Alenčina čítanka/
• „ Moje rodina“, vyprávění s obrázky
• Píseň: „ Muzikantská rodina“, hudební rytmické nástroje
• „ Alenka maluje motýla“, obtisk barvy, osová souměrnost
• Dechová cvičení: „ Motýlci“
• „ Babička“, báseň
MAMINKA MÁ SVÁTEK
• „ Co dělá moje maminka“, obrázkový soubor, popis obrázku, rytmizace
• „ Moje maminka“, kresba tužkou
• „ Kytička pro maminku“, lepení kytičky ze srdíček
• „ Na barevné domečky“, orientace v prostoru, barvy
• „ Maminko má“, píseň
• „ Jak pomáhám“, popis, pohybové vyjádření

TRAVIČKA ZELENÁ
• Pohádka: „ Evelínčina louka“, / L. Freyová/, dramatizace pohádky
• „ Kdo žije v trávě“, DH s obrázky
• „ Polámal se mraveneček“, básnička s pohybem
• „ Berušky a broučci“, skládání papíru
• „ Louka s beruškami a broučky“, malba, lepení, / kolektivní práce/
• „Stavíme mraveniště“, přírodniny na ŠZ
• „ Pozorujeme život v trávě lupou“, na ŠZ
ZEMĚ JAKO BAREVNÁ ZAHRÁDKA
• „ Poznáváme kytičky“, DH s obrázky, paměťové hry
• „ Uvíjíme věneček“, nácvik hry s písní
• „ Barevné kytičky“, práce s barvou, obtisky různých předmětů
• Vycházka do „ Bažantnice“, pozorování květin na zahradách i v přírodě
• „ Hledáme kytičky“, paměťová hra s padákem a obrázky
• Péče o zahrádku na ŠZ

NABÍDKA ŘÍKANEK, BÁSNÍ A PÍSNÍ

BABIČKA
Milovaná babičko, mám pro tebe srdíčko.
Za tvou lásku nejsladší mám tě babi nejradši.
SLIB
Celé své srdíčko chci Ti dát matičko.
Za Tvou lásku, za Tvou starost,
chci Ti dělat samou radost.
KRTEK
Krtek není vůbec líný. Co dělá? Kopky z hlíny.
Abyste to věděli, dělá v zemi tunely.
BERUŠKA
Sedm teček na kabátku, každá černá jako noc.
Beruška je na oplátku nosí ráda – a to moc.
BROUK
Leze, leze brouk, vítr na něj fouk.
Překulil ho na záda,
takhle kopal nohama.

KYTIČKA / pohybové znázornění říkanky/
V zemi malé semínko spinká jenom malinko.
Když sluníčko zasvítí, začne pěkně klíčiti.
Klíčí stále výš a výš, až poupátko uvidíš.
A pak z toho poupěte nádherný květ vykvete.

POLÁMAL SE MRAVENEČEK
Polámal se mraveneček, ví to celá obora.
O půlnoci zavolali mravenčího doktora.
Doktor ťuká na srdíčko, potom píše recepis,
třikrát denně prášek cukru, bude chlapík jako rys.

Dali prášek podle rady, mraveneček stůně dál.
Celou noc byl jako v ohni, celou noc jim proplakal.
Čtyři stáli u postýlky, pátý těšil, neplakej.
Zafoukám ti na bolístku, do rána ti bude hej.
Zafoukal mu na ramínko, pohladil ho po čele,
hop a zdravý mraveneček ráno skáče z postele.

PÍSNĚ

MAMINKO MÁ
Maminko má, ty jsi hodná.
Já ti dám kytičku, ty mi dáš hubičku,
maminko má, ty jsi hodná.
UVÍJÍME VĚNEČEK
Uvíjíme věneček ze všech našich kytiček.
Zapleteme do věnečku kvítek, lístek i větvičku.
Jaké jméno máš?
Pojď ty mezi nás.